30 juni 2023
Tip 1: Maak gebruik van interne referrals
De zoektocht naar nieuw personeel is vaak lastig en daar ben je lang mee bezig. De oplossing ligt soms dichterbij dan je denkt! Vraag je huidige werknemers om potentiële kandidaten aan te dragen. Medewerkers kunnen waardevolle connecties hebben en kunnen kandidaten aanbevelen die passen bij de bedrijfscultuur. Zij maken een goede inschatting van het karakter en de houding van de kandidaat, zo kom je minder snel voor verrassingen te staan.
Tip 2: Investeer in employer branding
Zorg ervoor dat je bedrijf een positieve en aantrekkelijke uitstraling heeft als werkgever. Communiceer de cultuur, waarden en voordelen van werken bij het bedrijf om potentiële kandidaten aan te trekken. Doe dit op Social Media en vermeld dit ook in je vacature teksten. Zo laat je dit zien in alle contactpunten met de kandidaat.
Tip 3: Maak een video over jouw bedrijf
Een video maken van jouw bedrijf helpt altijd bij het werven van nieuw personeel. Je geeft informatie, laat zien hoe de werkplek eruit ziet en geeft een sfeerimpressie. Door dit op een leuke manier te doen die bij jouw bedrijf past krijgt de kandidaat een positieve indruk van de organisatie. Zorg voor een totaalplaatje waar de kandidaat enthousiast van wordt, vertel dan ook zeker over de cultuur binnen de organisatie!
Tip 4: Maak gebruik van diverse wervingskanalen
Deze video plaats je natuurlijk op verschillende kanalen, denk aan LinkedIn, Facebook en Instagram. Maar je kunt het ook op andere kanalen plaatsen waardoor je meer bereik genereert. Heb je een YouTube kanaal? Of zijn jullie actief op TikTok? Werven via Social Media gaat een stuk sneller als je het op meerdere kanalen communiceert naar je doelgroep. Je kunt het ook op de website plaatsen en bij de vacatures zelf, dit kan het laatste zetje zijn om iemand in te laten schrijven!
Tip 5: Schrijf een vlotte, maar informatieve vacaturetekst
Een goede vacaturetekst is een van de belangrijkste dingen als je goed personeel wilt werven. Dit is de laatste stap om iemand over te halen om te solliciteren. Dan moet je ervoor zorgen dat ze dat ook echt willen doen! Spreek je publiek direct aan, vermijd vage termen en wees eerlijk en informatief. De lezer zal een betere indruk krijgen van de functie en zich sneller inschrijven.
Tip 6: Benader scholen voor enthousiaste starters
Afgestudeerden zijn vaak enthousiast om te beginnen met werken. Wil je personeel werven voor junior functies? Dan ligt bij scholen vaak de oplossing. Ga eens langs bij een mbo-school, hogeschool of een universiteit in de regio. Is er een banenmarkt op deze scholen en universiteiten? Dan is dat jouw kans om enthousiast personeel te vinden.
Tip 7: Maak gebruik van een uitzendbureau
Een uitzendbureau heeft vaak een groot bestand van kandidaten. Op deze manier kan jij makkelijk veel potentiële kandidaten bereiken. Ook heb je een zekerheid van de kwaliteit van het personeel omdat er bij het uitzendbureau al een screening heeft plaatsgevonden. Je kunt dus flexibel op en afschalen en je wordt ook nog eens ondersteund in administratieve taken.
Tip 8: Communiceer helder en tijdig met kandidaten
Als een kandidaat jouw vacature heeft ingevuld is het uiteraard van belang dat de communicatie daarna optimaal is. Houd kandidaten op de hoogte van het gehele sollicitatieproces en communiceer helder over de voortgang. Snelle en transparante communicatie zorgt ervoor dat de kandidaat een positieve ervaring heeft met je bedrijf. Op deze manier twijfelen ze er geen seconde aan om bij jullie aan de slag te gaan!